Annal Fissür Nedir?

Anal bölgede yırtık anlamına gelen Anal fissür sıklıkla dışkılama sırasında sert veya büyük dışkı çıktıktan sonra oluşabiliyor. Anal Bölge kaslarının istemsiz spazmı sonucu ile bölgesel kan akımı bozularak yırtığın iyileşmesi olumsuz etkilenmektedir.  Anal fissür dışkılama alışkanlığı düzensiz olan her yaştan kadınlarda ve erkeklerde eşit olarak görülebilir. Daha çok kabızlık yaşayanlarda görülen anal fissür; kadınlarda, gebeliğe bağlı kabızlıklara ve doğumda ıkınmaya bağlı görülme sıklığı artabilir. Bebeklik döneminde, rektal kanamanın da en yaygın nedenidir. Anal Bölge kaslarının istemsiz spazmı sonucu ile bölgesel kan akımı bozularak yırtığın iyileşmesi olumsuz etkilenmektedr.  Anal fissürü olan kişilerin hikâyesinde kişiden kişiye şiddeti değişmekle birlikte dışkılama yaparken yanma, dışkılama sonrasında peçeteye gelen damla şeklinde kanama, makatta kaşıntı, sızı, yanma gibi belirtileri vardır.

Anal fissürler akut ve kronik olmak üzere ikiye ayrılır. 6 aydan daha kısa süredir varlığı bilinen anal fissürler akut; 6 ayı geçmiş kronik anal fissür bulgularına ek olarak çatlağın olduğu yerde kalınlaşmış ve üst ucunda büyümüş bir anal papilla varlığı eşlik eder.

Belirtileri Nelerdir?

“Sıklıkla dışkılama sırasında yırtılma gibi başlayan ya da cam kırığı çıkarıyormuş gibi tanımlanan şiddetli anal ağrı, daha sonra da genellikle yanma, zonklama şeklinde devam eder. Bu yakınmalar fissürün derinliğine paralel olarak dakikalar ya da saatlerce sürebilir. Ağrı dışında kaşıntı ve kanamaya neden olabilir. Akut aşamada özellikle ağrı ön planda iken kronik hal aldıkça kanama ve ele gelen küçük kitle(deri katlantısı, şişlik), kaşıntı ve akıntı ön plana çıkmaktadır. Bu tarz şikayetler ve belirtiler daha ciddi bir sorunun habercisi olabilir. Özellikle, hangi tip kanama olursa olsun mutlaka bir doktora muayene olunmalıdır.

Tedavi Yötemleri Nelerdir?

Anal fissürün tedavisi fissürün akut veya kronik olmasına bağlı olarak değişlik göstermektedir. Akut aşamada, ilk önce tedavi yöntemi olarak iyileşme sağlayıcı kremler, gaitayı yumuşatmak için laksatif etkili ilaçlar verilir ve hastanın ılık oturma banyosu yapması gerekmektedir. Ancak kronikleşen fissürlerin tedavisi botoks ve ameliyat ile tedavi edilmektedir.

analfissür2

Botoks ile anal fissür tedavisi

Botoks tedavisinde, çatlağın olduğu bölgeye uygulanan Clostridium Botilinum bakterisi enjekte edilerek oradaki kaslar kısmi olarak (6 ay) felç edilir. İlacın etki süresi bu kadar sürmektedir. Bu şekilde anal sfinkter kaslarınkaki istemsiz spasm(kasılma) ortadan kaldırılarak, kanlanmanın arttırılması ve dolayısıyla yırtık(fissür) iyileşmesi sağlanmaktadır. İşlem süresi oldukça kısadır, tedavi sonrasında iş gücü kaybı, ağrı ve kanama olmaz. Özellikle uygulandıktan hemen sonra dahi ağrı şikayetinin ortadan kalkması önemli avantajlarından birisidir Ancak ileri derecede kronikleşen ve akıntısı  olan fissürlerde, botoks uygulaması ameliyat kadar başarılı değildir.

Ameliyat ile anal fissür tedavisi

Anal fissür tedavisinde fissürektomi, kısmi lateral internal sfinkterotomi, anal dilatasyon, fissürektomi ve flep tekniği, lazerle fissür tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Ancak çoğunlukla lateral internal sfinkterotomi tekniği tercih edilmektedir. Bu teknikte başarı oranı  %98-% 99 dolaylarındadır. Komplikasyon oranıda son derece azdır(% 1).

analfissür

Mutlu yaşam çok yakınınızda...

Hastalıklarla beraber yaşamak zorunda değilsiniz. Sağlıklı yaşama uluşmak için bize ulaşın.